Generelt om konkurrence

I DcH Nibe har du mulighed for at deltage i lokalkonkurrencer i lydighed, agility og rally. Som medlem i DcH Nibe har du også mulighed for at deltage i kreds- og landsdækkende konkurrencer i andre klubber med din hund.

Hvis du gerne vil starte i konkurrencer, er der dog visse ting, der skal være opfyldt, inden du kan tage afsted.

Hvem kan deltage?

Alle der har lyst, kan deltage i konkurrencer. En forudsætning er dog, at man kan de øvelser, der indgår i konkurrenceprogrammet for den klasse, man skal starte i. Får du lyst til at gå til konkurrence, taler du med din træner om, at du gerne vil ud til konkurrence. Herefter bliver træningen målrettet dette, og når du og din hund er klar, vil du få besked om det af din træner.

Du skal have en startbog

Når træneren har givet grønt lys for, at du starter i en konkurrence, skal du have udstedt en startbog, Den koster et mindre beløb og kan købes hos din træner eller et bestyrelsesmedlem. Herefter skal der ske følgende, før du kan komme til start:

1. Din dyrlæge skal skrive alle din hunds gældende vaccinationer ind i startbogen.
  2. Et bestyrelsesmedlem skal i startbogen skrive under på, at du har en gyldig ansvarsforsikring på din hund. Kontakt derfor et bestyrelsesmedlem og forevis den seneste kvittering for betaling af din lovpligtige hundeansvarsforsikring. Du vil ved samme lejlighed blive orienteret om, hvordan man opfører sig over for dommere, sporlæggere osv., når man kommer ud i andre klubber.

Tilmelding

Tilmelding til konkurrence foregår på DcH’s onlinetilmelding. Her kan du både tilmelde dig konkurrencer inden for lydighed (DcH-programmet), nordisk spor og rundering, agility og rally. Det første du skal gøre er at oprette en profil. Du bliver i den forbindelse bedt om dit medlemsnummer. Det står på forsiden af din startbog.

På dagen

Når du har tilmeldt dig konkurrence, skal du være opmærksom på, at man nogle steder selv skal udskrive konkurrenceprogrammet for dagen. Det vil i så fald være anført på den indbydelse til konkurrencen, som du finder på DcH’s onlinetilmelding. På dagen skal du huske at medbringe de rekvisitter, du skal bruge i forbindelse med konkurrencen, fx apportpind, sporline, sporsele osv. Husk altid at møde i god tid.

Når du møder op på konkurrencestedet, skal du som det første henvende dig med din startbog i sekretariatet. Her afleverer du din startbog og får udleveret startnummer og vigtig information om dagens konkurrence (medmindre du, som ovenfor beskrevet, selv har skulle udskrive konkurrenceprogrammet). Du kan herefter lufte din hund, inden du går ind til morgenkaffe.

Vil du vide mere?

Klik her for at læse mere om konkurrence i lydighed (DcH-programmet)

Klik her for at læse mere konkurrence i agility

Klik her for at læse mere om konkurrence i rally