Nose work

Nose work er en hundesport, der er ved at blive godt implementeret i DcH.

Det er en fantastisk hundesport, hvor du kan beskæftige din hund med noget, der er absolut meningsfuldt for den; at bruge sin næse.

I nose work får hunden lov til at bruge sin lugtesans, til at søge efter dufte i forskellige miljøer. Det giver hunden både mental og fysisk stimulering og er en sjov aktivering for både hund og fører. Mange hunde der lider af angst eller andre adfærdsproblemer, hjælpes ofte af nose work til at klare deres hverdag.

Nose work tilpasses individuelt efter erfaringsniveau og hundens fysik. Derfor kan det udføres af de fleste hunde uanset race, alder og evt. skavanker.

Sporten er let at træne og ikke nødvendigvis særlig tidskrævende.

Hundene skal på sigt kunne genkende følgende 3 dufte: Lavendel, Eukalyptus og Anis. Disse dufte skal hundene kunne finde udendørs, indendørs, i beholdere og på køretøj. Præcis som en narko- eller bombehund arbejder med at kunne identificere narko og bomber.

Nose work er inddelt i flere klasser med stigende sværhedsgrader.

DcH reglementet for nose work er færdigudarbejdet i maj 2021, hvilket betyder at klubberne kan begynde at afholde uofficielle konkurrencer i 2021, med beregnerprogrammet også officielle konkurrencer fra 2022.

DcH har i 2021 tre godkendte dommere. I august 2021 opstarter uddannelse af DcH egne dommer, og det påregnes at de er færdiguddannet i 2022. Sporten bliver en officiel konkurrencesport i DcH i 2022 - men Nose Work er ikke kun for konkurrencefolket.

Nose Work er for ALLE. Race og erfaring med søgearbejde har ingen betydning. Det er sjovt arbejde, som mentalt stimulerer og aktiverer din hund. Hundene lærer at arbejde selvstændigt og løse problemer. Det er en super aktivering, som giver mentalt trætte og tilfredse hunde, der sover godt om aftenen.

Instruktører

birgitte_holdgaard_400x350-300x263.jpg